Moet ik mijn kind aanmelden?
Aanmelden is niet verplicht, maar als je je kind niet aanmeldt, kan je het pas vanaf 27 mei 2025om 8.30 uur inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Hamme. Op dat moment zullen in verschillende geboorte- en leerjaren van verschillende scholen geen vrije plaatsen meer zijn.
We raden je aan om zeker aan te melden. Je kan je kind aanmelden van 25 februari (vanaf 10 uur) tot dinsdag 18 maart 2025 (tot 16 uur).
Moet ik mij haasten om aan te melden?
Neen. Het tijdstip waarop je je kind aanmeldt, is niet van belang.
Je moet je kind wel aanmelden binnen de aangegeven periode van dinsdag 25 februari (vanaf 10 uur) tot dinsdag 18 maart 2025 (tot 16 uur).
Daarna is aanmelden niet meer mogelijk: de website wordt na de aanmeldingsperiode afgesloten. Als je daarna je kind nog wil inschrijven, moet je afwachten of er in de school van voorkeur nog plaatsen zijn nadat de aangemelde kinderen een plaatsje kregen. Inschrijven in een school waar nog plaatsen vrij zijn, kan vanaf 27 mei 2025 om 8.30 uur. Wie in deze periode van 'vrij inschrijven' eerst komt, wordt eerst ingeschreven.
Onthoud dus: haasten hoeft niet tijdens aanmeldingsperiode, maar laat de periode niet passeren!
Kan mijn kind toegewezen worden aan een school die ik niet heb gekozen?
Neen, je kind kan enkel toegewezen worden aan één van de scholen waarvoor je je kind hebt aangemeld. Het is wél mogelijk dat alle scholen die je koos volzet zijn. Dan staat je kind op de weigeringslijsten van al jouw voorkeurscholen. De school moet de volgorde van die weigeringslijst respecteren en contacteert je als er een plaats vrijkomt en je bovenaan de lijst staat. Alle scholen in Hamme volgen de weigeringslijst tot en met 7 oktober 2025, voor kinderen geboren in 2023 blijft de weigeringslijst aangehouden tot 30 juni 2026. Je kan in de vrije inschrijvingsperiode (vanaf 27 mei 2025) ook gaan inschrijven in een school die dan nog vrije plaatsen heeft. Je behoudt ook dan je plaats op de weigeringslijst in je voorkeurscholen.
Tip - Meld je kind aan voor meerdere scholen. Dit betekent niet dat je minder kans maakt op een plaats in je voorkeurschool. Als je meer dan één school aanduidt, vergroot je de kans dat je je kind kan inschrijven in een school van je keuze. Zorg er wel voor dat er in je keuzelijst ook scholen staan met vrije plaatsen.
Voor elke aanmeldings- of inschrijvingsperiode verschijnt er een update van de vrije plaatsen. Voor de start van de aanmeldingsperiode, namelijk op 22 februari, vind je op deze website een overzicht van de vrije plaatsen.
Hoe worden de vrije plaatsen verdeeld?
Voorrang
Kinderen met een broer of zus op school of kinderen van personeel krijgen voorrang.
Ordening overige leerlingen op ‘afstand’
De vrije plaatsen worden verdeeld op basis van de afstand in wandelafstand tussen het domicilieadres van het aangemelde kind of het werkadres van één van beide ouders. De adresgegevens worden gecontroleerd bij de inschrijving op school!
Toewijzing in de hoogst mogelijke school van voorkeur
Elk kind kan maar één school toegewezen krijgen.
Er is dus geen prioriteit voor schoolkeuze bij rangordening, wel voor afstand. Of, om het nog duidelijker te maken: een kind dat in zijn school van 2e keuze op basis van afstand wel een plaats kan krijgen, kan daardoor een ander kind verdringen dat die school als 1e koos.
Als ik meerdere keuzes opgeef, heb ik dan minder kans op mijn eerste schoolkeuze?
Neen. Als je vijf keuzes opgeeft en je woont dichter bij de eerste schoolkeuze dan een ouder die slechts één schoolkeuze opgaf en er verder vanaf woont, heb je meer kans om die eerste school toegewezen te krijgen. De enige reden waarom het aangeraden is om meerdere keuzes op te geven, is dat als je uit de boot valt bij een hogere schoolkeuze, je nog altijd meedingt voor de andere schoolkeuzes. Geef je maar één schoolkeuze op en het lukt daar niet, dan moet je wachten tot de vrije inschrijvingsperiode om in te schrijven en kun je enkel in een school met nog vrije plaatsen terecht. Dat is soms niet in je buurt of is geen voorkeurschool.
Zet altijd je eerste schoolkeuze bovenaan. Is er onvoldoende plaats, dan heb je op basis van afstand tot de school nog altijd evenveel kans op de tweede schoolkeuze als de andere ouders die voor deze school kozen.
Ik heb meerdere kinderen hoe meld ik aan?
Je kan je kinderen niet koppelen. De scholen maakten wel een afspraak over de inschrijving van twee- en meerlingen. Heeft een tweelingkindje een toewijzing voor een school en het andere tweelingkindje niet, dan schrijft de school het tweede kindje ook in.
Heeft mijn kind recht op voorrang?
Kinderen die reeds een broer of zus op school hebben en kinderen waarvan één van de ouders op de school werkt, hebben recht op voorrang.
Wie behoort er tot de groep “broers en zussen"?
Kinderen van dezelfde leefentiteit moeten niet dezelfde ouders hebben.
De volgende mogelijkheden zijn toegelaten:
- broers en zussen, met twee gemeenschappelijke ouders, al dan niet wonend op hetzelfde adres
- halfbroers en halfzussen, met één gemeenschappelijke ouder, al dan niet wonend op hetzelfde adres
- kinderen die wel dezelfde hoofdverblijfplaats (‘domicilie’) hebben maar geen gemeenschappelijke ouder(s) hebben (vb. plusbroers en pluszussen)
Wie behoort er tot de groep “kinderen van personeel"?
Op het ogenblik van de inschrijving moet je een arbeidscontract hebben van meer dan 104 dagen in die school.
Je hoeft daarom nog geen 104 dagen gewerkt te hebben op het moment van inschrijving.
De voorrang geldt voor alle personeelsleden van een school ongeacht hun functie. Dit kan bijvoorbeeld een klusjesman, leerkracht, administratief medewerker, pedagogische begeleider of een logopedist zijn. Ook de aard van het contract met de school (bijvoorbeeld voltijds of deeltijds) is van geen belang om voorrang te krijgen. Dit is enkel voor ouders/voogden (geen grootouders).
Volgende personeelsleden komen in aanmerking:
1. Personeelsleden als vermeld in artikel 2 van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van bepaalde personeelsleden van het Gemeenschapsonderwijs en in artikel 4 van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, voor zover ze geaffecteerd zijn aan of aangesteld zijn in een school.
2. Personeelsleden die via een arbeidsovereenkomst werden aangeworven door een schoolbestuur en tewerkgesteld worden in de school.
3. Personeelsleden die geaffecteerd zijn aan een school maar tijdelijk aangesteld/tewerkgesteld zijn in een andere school, kunnen in beide scholen van de voorrangsregeling gebruik maken.
Waar kan ik de vrije plaatsen terugvinden?
Op deze website staat, voor de aanmeldingsperiode begint, een overzicht van het aantal plaatsen dat beschikbaar is per geboortejaar (voor de kleuters) of per leerjaar (voor de lagere school). Zie tabblad 'overzicht vrije plaatsen' van deze website.
Welk adres geef ik op?
Voor de afstandsberekening geef je het domicilieadres van het kind en het werkadres van de ouder(s) op. Het werkadres vul je alleen in, wanneer je denkt dat het korter bij de school is dan het domicilieadres.
Domicilieadres
Je vult het adres in waar het kind gedomicilieerd is.
Een adres van een crèche, onthaalmoeder, grootouders of een verblijfsadres geldt niet.
De afstand tussen het domicilieadres van het aangemelde kind en de school wordt berekend in wandelafstand. De school controleert het adres bij inschrijving.
Bij het geven van foute informatie vervalt je recht op inschrijving.
Ga je verhuizen en dichterbij de school van je voorkeur wonen?
Een afwijking op het gebruik van het huidige domicilieadres wordt toegestaan wanneer je kan aantonen met (scan of kopie) van een officieel bewijsstuk dat je domicilieadres wijzigt ten laatste binnen het schooljaar waarvoor aangemeld wordt. Bezorg de scan of kopie van de huurovereenkomst, bouwvergunning, uittreksel uit de aankoopakte bij voorkeur voor het eind van de aanmeldingsperiode aan de LOP-deskundige via mail
Werkadres
Onder werkadres verstaan we?
- Het werk waaruit minstens één van de ouders een arbeidsinkomen haalt (geen vrijwilligerswerk).
Deeltijds werk – eventueel op verschillende plaatsen – kan wel. In dit laatste geval geldt één van de betrokken adressen, als aan de andere voorwaarden voldaan is. - Werk je via een interimkantoor werkt, dan kan je de concrete werkplaats opgeven.
Dit is aantoonbaar via een attest van de werkgever. Het adres van het interimkantoor zelf is geen werkadres. - Oefen je een zelfstandig beroep uit dan noteer je het adres van de vestigingsplaats van het kantoor, winkel, werkatelier… .
Een bedrijvigheid met een eerder tijdelijk karakter (bv. een bouwwerf waar iemand tijdelijk actief is) geldt niet als werkadres. - Er moet een duidelijke en permanente activiteit zijn. Tewerkstelling op tijdelijke basis in min of meer occasioneel verband komt dus niet in aanmerking. Concreet: via een poetsdienst ergens 1 of 2 keer een (halve) dag per week werken, volstaat niet om als werkadres te vermelden.
- De tewerkstelling op het opgegeven adres geldt ook op het moment van de instap in de school.
De ouder toont het werkadres aan bij de inschrijving aan de school via een attest van de werkgever of via een ander officieel document als het een zelfstandige activiteit betreft.
Verander je van werk en wens je dit adres op te geven?
Verander je van werk en kan je dit bewijzen via een attest van de werkgever, dan wordt een afwijking toegelaten. Je toont ten laatste bij inschrijving op school aan dat het werkadres wijzigt binnen het schooljaar van de inschrijving.
Wat doe ik bij een nakende verhuis?
Ga je verhuizen en dichterbij de school van je voorkeur wonen?
De ombudsdienst inschrijvingen kan een afwijking op het gebruik van het huidige domicilieadres toestaan wanneer je kan aantonen met (scan of kopie) van een officieel bewijsstuk dat je domicilieadres wijzigt ten laatste binnen het schooljaar waarvoor aangemeld wordt. Bezorg de scan of kopie van de huurovereenkomst, bouwvergunning, uittreksel uit de aankoopakte bij voorkeur voor het eind van de aanmeldingen aan de LOP-deskundige. Lukt dit niet? Dan bezorg je dit document aan de school bij inschrijving.
Opgelet! Het ingevulde adres tijdens de aanmelding kan je niet meer wijzigen na 18 maart 2025 16.00 u.
Wat moet ik doen in geval mijn kleuter een jaar blijft zitten?
Contacteer voor het aanmelden de LOP-deskundige
Wat moet ik doen als ik nog iets wil veranderen tijdens de aanmeldingsperiode?
Tijdens de aanmeldingsperiode kan je op elk moment zelf opnieuw inloggen in je aanmelding en aanpassingen of aanvullingen doen.
Ik heb geen computer en/of internet wat kan ik doen?
Alle scholen zullen het aantal vrije plaatsen aan de ingang afficheren.
Na afspraak kan je terecht in alle scholen of de Bib in Hamme om je te helpen om je kind aan te melden.
Aanmelden kan via PC, laptop, tablet of smartphone.
Wat moet ik meenemen als ik op school ga inschrijven?
Neem altijd de kids-ID, ISI-kaart (of een kleefbriefje van het ziekenfonds) mee van het kind dat je wil inschrijven.
Je vindt meer specifieke info op het toewijzingsbericht of ‘ticket’ dat je na de aanmelding van je kind ontvangt.
Wat gebeurt er bij de inschrijving op school?
De school controleert de gegevens van je kind en je verklaart je akkoord met het schoolreglement en het pedagogisch project van de school.
Als er vastgesteld wordt dat er bewust verkeerde informatie is gegeven, vervalt het ‘toegangsticket’ dat via de aanmeldingsprocedure verworven werd.
Hoe werkt de wachtlijst voor een school?
Je kind staat op de wachtlijst als de school geen plaats heeft voor je kind. Krijg je een toewijzing voor een vrije plaats voor een lagere voorkeurschool dan sta je ook op de wachtlijst van de hogere voorkeurscholen.
As er later toch een plaats vrijkomt, kan je je kind nog in die school inschrijven. Dat kan zelfs als je je kind ondertussen al in een andere school hebt ingeschreven. De school neemt daarvoor zelf contact met je op.
Alle scholen in Hamme volgen de wachtlijst tot en met 7 oktober 2025, voor kinderen geboren in 2023 blijft de wachtlijst aangehouden tot 30 juni 2026. Daarna vervalt de wachtlijst.
De school is verplicht de rangorde op deze lijst te volgen en je te contacteren als er plaats vrijkomt.
Wat is een weigeringsformulier?
Je ontvangt een weigeringsformulier voor de scholen waarvoor je kind geweigerd wordt. Het kan dus zijn dat je meerdere formulieren krijgt. Ieder formulier is verbonden met één specifieke school. Je kind komt in die scholen automatisch op een wachtlijst te staan. Deze mededeling is dus een objectief bewijs van je plaats op de wachtlijst van een school. Ook wanneer er in een school geen plaats is voor je kind tijdens de vrije inschrijvingsperiode, moet de school je een weigeringsformulier bezorgen.
Wanneer kan mijn kind starten op school?
Vanaf het moment dat je kind 2,5 jaar is, op één van deze instapdata:
- 1° de eerste schooldag na de zomervakantie;
- 2° de eerste schooldag na de herfstvakantie;
- 3° de eerste schooldag na de kerstvakantie;
- 4° de eerste schooldag van februari;
- 5° de eerste schooldag na de krokusvakantie
- 6° de eerste schooldag na de paasvakantie
- 7° de eerste schooldag na hemelvaartsdag
Let op! Ook kinderen die geboren zijn tussen 1 december en 31 december 2023 en die niet instappen in schooljaar 2025-2026 worden al aangemeld en ingeschreven: zo zijn ze zeker van een plaatsje. Zij zullen wel pas op 1 september 2026 kunnen instappen.
Bereken hier de instapdatum: https://www.onderwijs.vlaanderen.be/nl/bereken-de-instapdatum-voor-je-kleuter
Voor kinderen vanaf drie jaar gelden de instapdata niet: zij kunnen op elke schooldag starten.
Wat moet ik doen als er iets is misgelopen met de aanmelding van mijn kind?
Leg je vraag of klacht voor aan de ombudsdienst inschrijvingen.
Waarvoor kan je bij de ombudsdienst inschrijvingen terecht?
- de melding van een technische fout of materiële vergissing (bvb. verkeerde afstandsberekening)
- een vraag tot erkenning van jouw specifieke situatie waardoor de inschrijving van je kind enkel mogelijk is in een bepaalde school. Als de school akkoord gaat met een inschrijving, dan beslist de commissie inzake leerlingenrechten over de definitieve goedkeuring.
Hoe leg je een vraag of klacht of?
Contacteer de helpdesk:
- via mail:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - telefonisch: 02/ 553 28 56
De medewerker van de helpdesk legt de klacht voor aan de ombudsdienst inschrijvingen.
Leg je klacht voor aan de Commissie inzake Leerlingenrechten
Ga je niet akkoord met de beslissing van deze ombudsdienst na een technische fout/ materiële vergissing, dan kun je - schriftelijk binnen 30 kalenderdagen na de vaststelling van de betwiste feiten - een klacht indienen bij de Commissie inzake Leerlingenrechten. De termijn van dertig dagen wordt opgeschort bij een procedure bij de ombudsdienst inschrijvingen
Contactgegevens:
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming Secretariaat van de Commissie inzake Leerlingenrechten:
Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel
E-mail:
Telefoon: 02 553 98 83